Obsługa gaźnika




Obsługa gaźnika polega na okresowej regulacji, co 10 000 km, oraz myciu i kontroli elementów co 200 000 km.

# Podstawowym zabiegiem obsługowym jest okresowa kontrola obrotów biegu jałowego, które powinny utrzymywać sie w granicach 800...900 obr/min. Obroty regulujemy po rozgrzaniu silnika - obracając wkręt regulacji połorzenia przepustnicy(1): wkręcenie powoduje wzrost a wykręcenie spadek obrotów. Wskazane jest ze względu na ekonomię eksploatacji ustawienie około 800 obr/min, przy których silnik (w dobrym stanie) pracuje równomiernie i nie gaśnie. Prawidłowa regulacja wymaga zastosowanie obrotomierza elektronicznego, zapewniającego właściwą dokładnosć.
gaźnik
1-dysza biegu jałowego, 2-wkręt regulacji składu mieszanki
# kontrola regulacji składu mieszanki powinna być w zasadzie przeprowadzona w odpowiedniej stacji obsługi przy użyciu analizatora spalin, ponieważ ma istotny wpływ na zużycie paliwa a także na czystość spalin, zwłaszcza przy małych i średnich otwarciach przepustnicy gaźnika.
# Poziom paliwa, w znacznym stopniu decyduje o prawidłowej pracy silnika i zużyciu paliwa, można ustalić po zdemontowaniu pokrywy pływakowej (wraz z uszczelką) z gaźnika.
Zwiększanie poziomu paliwa o 2 mm powoduje wzrost zużycia paliwa o około 1 litr na 100 km! Natomiast przy za niskim poziomie paliwa spada moc silnika, rośnie jego temperatura (przegrzewanie), występują trudności przy zimnym rozruchu. Jeżeli pomimo prawidłowej regulacji, silnik gaśnie na obrotach jałowych, powodem może być zatkanie dyszy biegu jałowego - należy ją wykręcić i przedmuchać.
# Mycie gaźnika wymaga jego zdjęcia z silnika oraz odkręcenia komory pływakowej. elementy gaźnika: siatkę filtrującą, wnętrze, dysze itp. należy myć w benzynie nie etylizowanej a następnie przedmuchać sprężonym powietrzem (dysze najlepiej wykręcać i przedmuchiwać kolejno). Po zamontowaniu gaźnika, złożeniu go i zagrzaniu silnika sprawdzamy regulację obrotów biegu jałowego.

WAŻNE
W czasie eksploatacji samochodu warto zwracać uwagę na szczelność gaźnika - najmniejsze wycieki paliwa powinny być od razu usuwane, ponieważ nie tylko zwiększają zużycie paliwa, ale mogą wywołać pożar ze względu na bliskie położenie przewodów wysokiego napięciach świec zapłonowych.



Powrót do napraw






Copyright by ppawel4